زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

تعزیر (دیدگاه فاضل مقداد)





تعزیر (دیدگاه فاضل مقداد) از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق جزا بوده و دیدگاه فاضل مقداد درباره تعزیر را بررسی می‌کند. از دیدگاه وی تعزیر بر هر ترک واجب و انجام هر حرامی واجب است به شرطی که با توبیخ و سرزنش و ... از تکرار آن جلوگیری نشود.


۱ - معرفی اجمالی فاضل مقداد



محمد بن حسن بن محمد اصفهانی مشهور به «فاضل اصفهانی» و «فاضل هندی» در سال ۱۰۶۲ ه- ق در شهر اصفهان به دنیا آمد، و در سال ۱۱۳۷ ه- ق در همان شهر از دنیا رفت، و در مقبرۀ تخت فولاد دفن شد. وی از اعجوبه‌های روزگار بود، به گونه‌ای که در سن دوازده سالگی شروع به نوشتن کتاب کرده، و در سن سیزده سالگی فارغ التحصیل شده است.

۲ - دیدگاه فاضل مقداد درباره تعزیر



فاضل هندی، از دیگر فقهای نامدار شیعه، در شرح کلام علّامه حلّی می‌گوید:
«ثم وجوب التعزیر فی کل محرم من فعل او ترک ان لم ینته بالنهی و التوبیخ و نحو هما فهو ظاهر لوجوب انکار المنکر. و امّا ان انتهی بما دون الضرب فلا دلیل علیه الّا فی مواضع مخصوصة ورد النص فیها بالتادیب او التعزیر و یمکن تعمیم التعزیر فی کلامه و کلام غیره لما دون الضرب من مراتب الانکار؛ تعزیر در ترک هر واجب و انجام هر حرامی واجب است، البتّه مشروط بر این که با توبیخ و سرزنش و نهی و مانند آن از تکرار آن چشم‌پوشی نکند (وگرنه باید به همین امور قناعت کرد.) و دلیل بر وجوب تعزیر، ادلّۀ نهی از منکر است. و امّا اگر بدون شلّاق و تنبیه بدنی از تکرار گناه صرف نظر کند، دلیلی بر ضرب جز در موارد خاصّی که در روایت آمده نداریم.»

۳ - پانویس


 
۱. فاضل هندی، محمد بن حسن، کشف اللثام، ج۲، ص۴۱۵.    


۴ - منبع



مکارم شیرازی، ناصر، تعزیر و گستره آن، ص۲۸-۲۹.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.